Zorg
Vroonestein hecht veel waarde aan de leerlingenzorg. Het is een van de pijlers waarop ons onderwijs gebaseerd is!
Er is een bewuste keuze gemaakt om deze zorg zo veel mogelijk in de klas te geven. De eigen leerkracht kent het kind het beste. De leerkracht plant een vast tijdstip voor het geven van de hulp die het kind nodig heeft. Naast dit vaste tijdstip van instructie, zorgt de leerkracht zo goed mogelijk voor herhaling in de andere vakken zodat de stof beter beklijft.
Op de eerste plaats werken wij in de klas preventief. We voorkomen liever leerachterstanden door goed onderwijs te geven, dan achteraf repareren. We geven instructie volgens de stappen van het Directe Instructie Model. Dit is belangrijk voor het leerproces van alle kinderen en biedt ook ruimte om verlengde instructie of uitdaging te geven waar dat nodig is. Dit hoort bij het vakmanschap en de professionaliteit van de leerkracht die voor de klas staat.
Wanneer de leerkracht dan toch signaleert dat er meer hulp nodig is dan al geboden is, dan kan in gesprek met de intern begeleider en ouders gekeken worden naar mogelijkheden om extra ondersteuning te bieden. Dit is mogelijk op meerdere vlakken, bijvoorbeeld taal of rekenen maar ook op sociaal-emotioneel vlak.
Perspectief Op School
Klik HIER voor het document POS Schoolrapport
Klik HIER voor het document POS Ouderrapport
